Van quetzales naar lempira's - Reisverslag uit Copán, Honduras van Marijke Verzijl - WaarBenJij.nu Van quetzales naar lempira's - Reisverslag uit Copán, Honduras van Marijke Verzijl - WaarBenJij.nu

Van quetzales naar lempira's

Blijf op de hoogte en volg Marijke

26 Juli 2012 | Honduras, Copán

Als we het vorige verslag geplaatst hebben, proberen we nog foto's toe te voegen. In het piepkleine internetcafé waar de snelheid van computer en internet werkelijk dramatisch zijn, worstelen we ons naar een paar foto's totdat de pc er helemaal mee ophoudt. We betalen omgerekend 80 ct voor 1,5 uur internet en gaan terug naar het hotel. 's Avonds eten we in een sjiek restaurantje in Antigua, gezellig met een grote groep aan ronde tafels.

De ochtend erna weer vroeg de wekker, koffers inpakken en op naar de bus. Met flinke vertraging door drukte in Guatemala Stad is de buschauffeur er en kunnen we vertrekken. Relaxt in onze eigen bus (23 personen op 50 plekken, lekker ruim!) op weg naar de Hondurese grens. Bij een tussenstop kunnen we heerlijk zwemmen bij een hotel. We eten en zonnen er ook even: prima vakantiegevoel dus. Bij de grens aangekomen met de huidige wisselkoers de Guatemalteekse quetzales inwisselen voor Hondurese lempira's en doorrijden naar Copán. We lopen met koffers naar ons hotel en voelen aan de temperatuur dat we weer een stuk lager zitten. We eten bij een gezellig restaurant in Copán, waar de serveersters eten en drinken op hun hoofd vervoeren. Naar goede gewoonte sluiten we in een barretje af met klaverjassen.

In de vroege ochtend van 25 juli lopen we een stukje door Copan voor een ontbijt bij een lokaal vrouwtje. Pannenkoekjes en scrambled eggs, daarmee kunnen we de dag weer in. Vandaag een bezoek aan Ruinas Copan, weer een stukje cultuur en geschiedenis bekijken. Een gids van 75 jaar oud en slechts 2 tanden in de mond leidt ons rond en vertelt veel over de Maya's. Het voorgestelde middagprogramma (paardrijden of warmwaterbronnen) ruilen we in voor een prima lunch bij een Belgisch-Hondurees restaurantje en een frisse duik in een openbaar zwembad. We vermaakten ons o.a. met een potje onderwaterschildpadvoetbal. Topsport. Ook een kaartspel-waarvan-we-de-naam-niet-weten wordt steeds vaker gespeeld.

Ons Belgische restaurant was erg goed bevallen en dus met zn allen weer op pad voor een diner. Na een heerlijke avondmaaltijd was het tijd voor heuse salsa-les, waarbij de danspasjes en zweetdruppels rijkelijk aanwezig waren.

Nu dus ook een verslag vanuit Honduras, morgen gaan we weer terug naar Guatemala. We proberen ook vanuit de andere landen weer wat te plaatsen.

Marijke, Stefan, Matthijs en Dirk

• 26 Juli 2012 - 08:35

Wilmy:

Goedemorgen!

Super, ook al duurt het voor jullie onwijs lang om een paar foto's te plaatsen... wij vinden het hier wel erg leuk om ze te zien! Nu nog een foto van die "antieke" gids...
    Jullie kunnen straks hier wel een animatie-bedrijf beginnen, onderwaterschildpadvoetbal, onbekende kaartspelen, salsadanslessen.... Geniet nog even van Honduras, en tot het volgende verslag!
    Matthijs: poten zijn zwart en 'Rick' is gearriveerd.. en ik-en-anderen gaat weer ruilen..;-(

Liefs, Wilmy

• 29 Juli 2012 - 22:24

ANJA:

ik heb het gelezen, zo te lezen hebben jullie het goed naar de zin.
    En kan het niet lang genoeg duren om zulke mooie dingen mee te maken.
    Jullie laatste week gaat in, en wij kunnen dan genieten van al jullie foto s en verhalen geniet er nog van.
    dikke kus mama